Pages

fredag 13 januari 2012

Ledare har ett stort ansvar

När man läser en del nyheter låter de så ofattbara så man knappt kan tro att de är sanna, och ibland visar det sig att de inte heller är det. Rykten, obekräftade blogg- eller twitterinlägg blir nyhetsartiklar på kvällstidningarnas hemsidor. Tack vare att många journalister arbetar med metoden klipp och klistra, blir många av dessa "nyheter" sanningar.

Jag har tidigare visat detta när det gäller medias rapportering kring Carema, där näst intill alla de groteska fall som rapporterades visade sig vara felaktiga. Vi har även fallet med pojken vars far lämnade honom utanför Fyrishov i Uppsala för att gå hem till Stockholm eftersom han spelat för dåligt. Nu verkar det vara så att det kanske inte riktigt var så, ett blogginlägg byggt på hörsägen var källan till alla artiklar, som media inte brydde sig om att undersöka.

Just av dessa skäl är jag i regel avvaktande till att kommentera vissa nyheter, eftersom jag gärna vill veta mer om dem innan jag bildar mig en uppfattning. Men ibland behövs det ingen mer efterforskning, ibland är det lilla som kommit fram alldeles tillräckligt för att bilda sig en klar uppfattning, och till denna grupp nyheter hör den om sexism inom innebandyn.

Jag har själv varit elitlicensierad innebandyspelare och har varit med om ganska många taktikgenomgångar och kan konstatera att det finns betydligt bättre exempel än de som Engelholms FBC:s pojklag använder. För mig ter de sig dessutom ur ett innebandysammanhang som mest obegripliga.

Jag blir uppriktigt sagt förbannad att det finns ledare för idrotter som ens kan komma på tanken att använda sig av dessa exempel. Vice ordföranden i Engelholms FBC, Leif Winterhof, blir dock inte lika upprörd, han säger i en kommentar:
- Det här är en miss i arbetet
Miss i arbetet? Nej, det där är ingen miss i arbetet, formuleringarna tyder på någonting helt annat, någonting mer djupgående. Formuleringarna är skrivna som påståenden om hur olika tjejer är i sängen. Påståenden som utan större tankeverksamhet kan tolkas som tränarnas egna, som man via dessa taktiska spelkort överför på spelarna, som jag misstänker befinner sig i den ålder som är just extra mottaglig för äldre killars uttalanden och kvinnosyn. Som före detta elitspelare har jag som sagt även svårt att se logiken i jämförelserna mellan dessa tjejers beteenden och innebandyn.

Leif Winterhof fortsätter sedan i sin kommentar:
och det är olyckligt om det är nån som uppfattat det som kränkande
Ursäkta Leif Winterhof, men hur tycker du att man skall uppfatta det?

Ledare har en otroligt viktig och betydelsefull roll i att visa vad som är acceptabelt och inte i relationen mellan människor. Som officer fick jag ganska ofta sätta ned foten under de första dagarna/veckorna när vi fick en ny omgång soldater. Ofta fanns det någon som skulle försöka spela tuff och gjorde det inte så sällan med något kvinnofientligt utlåtande, sådant jag inte tänker återge här. Jag var dock ganska tydlig med att påpeka att sådan inte accepterades, och med tydlig menar jag övertydlig. Det är inte många som sett mig riktigt förbannad, men de som gjort det kan tänka sig hur det såg ut.

Samma sak gällde när jag tränade ett pojklag i fotboll, ja jag har gått fotbollsförbundets tränarutbildning, eller snarare påbörjat, har några steg kvar, där en del försökte visa sig på styva linan. Men de gjorde det bara en gång.

Som sagt, ledare har ett mycket stort ansvar i att vara föredömen för barn och ungdomar, och den eller de som skrivit dessa taktikkort har klart uppvisat att de inte uppfyller kraven på det goda omdöme som krävs på ledare. Och nej, det är inte som Leif Winterhof skriver, en miss i arbetet, det är betydligt allvarligare än så.

Det som är så beklämmande i denna affär är att inblandade parter verkar ta så oerhört lätt på det inträffade. Förutom vice ordföranden i föreningen som mest ser detta som en "miss i arbetet" har vi ledaren för det aktuella laget, Jonas Kihlman, som kommenterar det så här:
– I och med att jag känner tränaren och vet hur han lägger upp träningen i övrigt är det här meningar som är dumma. Det är inget snack om saken, de där korten ska inte finnas och gör heller inte det längre. Vi har pratat med killarna, så för min del är saken utagerad, säger Jonas Kihlman till DN.se.
Vi är helt överens om att formuleringarna är dumma, men med det nöjer sig alltså Jonas Kihlman, han konstaterar helt enkelt att texterna kom till genom inspiration från amerikanska sportfilmer:
– Jag vet att han har fått inspiration av amerikanska sportfilmer, bland annat ”Coach Carter”. I den använder tränaren kvinnonamn som ankare för att killarna ska komma ihåg vissa typer av försvarstekniker. Tyvärr hade formuleringarna gått överstyr.
Det är just det där med att formuleringarna har gått överstyr. Vad Jonas Kihlman och Leif Winterhof borde undersöka närmare är varför formuleringarna blev som de blev. De amerikanska filmerna nämnde kvinnonamn, men taktikkorten nämnde inte bara kvinnonamn...

Sedan kan man ju fundera över ifall de bästa tränarna är de som får sin inspiration från amerikanska filmer.

DN, Svt, GudrunBirgitta, Maria Hagbom, FeministisktPerspektiv, Expressen, Expressen 2, Aftonbladet, Aftonbladet 2, HD,

Edit: Jag ser nu att den aktuelle tränaren erkänner att taktikkorten finns, men det verkar oklar om de har använts. Men oaktat det så har han de facto formulerat dem, och de säger det mesta. Och för det andra, om de ej har använts, varför använder de de aktuella kvinnonamnen under träningarna? Har han tagit bort innehållet i taktikkorten och bara benämnt de olika taktiska momenten med kvinnonamn? Låter som en efterhandskonstruktion.

Edit 2: Ser nu att man stängt av tränaren för resten av säsongen, vilket är helt rätt. Enligt min mening borde han dock sparkas för evigt. Men jag undrar vad man tänker göra åt lagledaren/"Vi har pratat med killarna, så för min del är saken utagerad" och klubbens vice ordförande/"Det här är en miss i arbetet" som verkade ta detta med en klackspark? 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar